Co się dzieje, gdy twój poprzedni bank zrzeka się twojego kredytu na rzecz innego banku. Czy warunki kredytu też ulegną zmianie? W takiej sytuacji lepiej trzymać rękę na pulsie inaczej możemy liczyć się z dodatkowymi kosztami – taki wniosek nasuwa się po historii jednego z naszych alertowiczów.
Bezprecedensowe przejecie kredytów
We wrześniu ubiegłego roku Alior Bank i HSBC poinformowały o podpisaniu umowy, w wyniku której portfel kredytów detalicznych HSBC miał trafić do Alior Banku. Była to chyba największa tego typu transakcja na polskim rynku. Dzięki niej w ciągu niespełna roku od powstania Alior Bank znacznie umocnił swoją pozycję. Trzeba dodać, że obie strony były zadowolone z transakcji. HSBC pozbył się niechcianej linii biznesowej, a Alior skokowo umocnił swoją pozycję rynkową. Globalny gigant dostał godziwe pieniądze, a Alior przynoszące zysk kredyty. Jak to wygląda od strony klientów?
List od czytelnika
Jak się okazuje nie wszyscy byli klienci HSBC, a obecnie klienci Alior Banku mają powody do radości. Dostaliśmy alert od czytelnika o nicku: rrwrc, w którym pisze do nas: „Proponuję uważać na umowy kredytowe, które Alior Bank przejął od HCBC. Alior zmienia harmonogram płatności (o czym nie powiadamia kredytobiorców) i w momencie spłaty 15 dnia miesiąca (co jest zgodne z harmonogramem podpisanym z HSBC) okazuje się, że wg Alior Banku, mamy 1 dzień opóźnienia co skutkuje 20 zł karą. Na pytanie dlaczego tak robią Pan jedenasty z oddziału Alior w Poznaniu powiadomił mnie, że mogę złożyć reklamację, ale i tak zostanie rozpatrzona negatywnie.”
By poprzeć swoje słowa dowodami przedstawił nam PDF z historią swojego rachunku, harmonogramem rat oraz korespondencją z bankiem.
Co na to bank?
Zapytaliśmy ludzi pracujących w biurze prasowym Alior Banku, o to czy faktycznie daty zostały zmienione. Otrzymaliśmy odpowiedź, że Alior Bank nie zmieniał dat wymaganych do spłaty kredytu oraz wysłał informację, że nie zmienia warunków kredytów: „Informujemy, że Alior Bank przejmując wierzytelności nie zmienił dat wymagalności spłat. Ponadto w pismach wysłanych przez Alior Bank do byłych Klientów Banku HSBC, zawarta została informacja m.in. o tym, że warunki kredytu/pożyczki nie ulegają zmianie”.
Jednocześnie otrzymaliśmy rade co robić dalej :”Proponujemy, aby klient przesłał reklamację na adres kontakt@alior.pl, lub zgłosił ją poprze Call Center, lub w jednej z placówek banku.”
Coś się tu nie zgadza…
Tak się składa, że nasz czytelnik właśnie to zrobił w pierwszej kolejności – sam chciał wyjaśnić sprawę z Alior Bankiem i ze swojego oddziału Alior Banku otrzymał zgoła inną odpowiedź. Okazuje się, że bank jednak zmienił datę płatności kredytu wziętego jeszcze w HSBC: „Odnośnie kary pieniężnej, Pana nowy harmonogram, po przejęciu kredytu przez Alior Bank, ustalił nową płatność na dzień 14. Taki harmonogram powinien otrzymać Pan poczta. Zgodnie z tym, płatność zrealizowana w dniu 15 obciążona została dodatkową opłatą karną.”
– To się nazywa wyższa kultura bankowości… – stwierdza z rezygnacją w liście do redakcji nasz czytelnik.
My możemy radzić tylko udanie się z tą sprawą do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Można tez spróbować zaopiniować ją w Związku banków Polskich.
Jesteś w tej samej sytuacji, co nasz czytelnik? Masz podobne problemy w banku?
Podziel się swoją opinią na temat Alior Bank.
AlertFinansowy.pl