“Dla osób niewidomych oraz niedowidzących największym problemem w wypłacaniu gotówki z bankomatu jest brak kontroli nad ekranem. Zmusza to do obsługi urządzenia „na pamięć” według ustalonych kombinacji klawiszy – przy czym w banku Pani Kramarz najłatwiej jest wypłacić 300 zł, gdyż operacja taka odbywa się poprzez naciskanie tylko jednego przycisku.
Metoda ta zawodzi jednak, jeśli w trakcie operacji pojawia się jakaś nowa nieprzewidziana plansza i stosują ją jedynie nieliczni. Osoby niewidome oraz niedowidzące niedecydujące się na samodzielne korzystanie z bankomatów „na pamięć” musiały każdorazowo prosić o pomoc zaufaną osobę lub udać się bezpośrednio do oddziału.” – informuje nas Pani Jolanta Kramarz prezes Fundacji Vis Maior.
Polskie banki zabiegając o klientów dostrzegły w końcu grupy dotychczas pomijane. Nowe technologie stopniowo wprowadzane na nasz rynek znacznie ułatwią samodzielne korzystanie z usług bankowych osobom niepełnosprawnym i starszym zaliczanym do grupy tzw. wykluczonych cyfrowo.
Pierwszy krok w ich kierunku wykonał Bank Pekao SA instalując w nowych bankomatach klawiatury z elementami wypukłymi. Prawdziwie rewolucyjne rozwiązanie zapowiada jednak BZ WBK. Już w najbliższych tygodniach mają się pojawić testowe bankomaty z wejściami na słuchawki i specjalnie dostosowanym oprogramowaniem. Osoba niepełnosprawna po podłączeniu słuchawek będzie dalej kierowana podawanymi przez aplikację komunikatami i uzyska wszystkie te informacje, które inni użytkownicy widzą na wyświetlaczu. Oprócz wypłat (ze względów praktycznych ograniczonych do konkretnych sum) możliwe będzie również aktywowanie karty oraz zmiana PIN. Czternaście tak zmodyfikowanych urządzeń stanie na razie w pięciu lub sześciu miastach (Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu, Olsztynie, Bydgoszczy, a pojawiły się informacje, iż również w Białymstoku), w miejscach wybranych po konsultacji z Polskim Związkiem Niewidomych. Działania powyższe są między innymi efektem interwencji Rzecznika Praw Obywatelskich, po której banki zobowiązały się przystosować bankomaty do potrzeb niepełnosprawnych oraz współpracy Związku Banków Polskich ze Stowarzyszeniem Integracja.
Biometria głosu
Pisaliśmy w maju o systemie weryfikacji tożsamości na podstawie linii papilarnych wprowadzonej przez Bank Pekao SA dla klientów korporacyjnych oraz pierwszym w Europie bankomacie biometrycznym testowanym w Warszawie przez BPS. Nowinki te mają zwiększyć bezpieczeństwo oraz przyspieszyć transakcje, ale warto wspomnieć o innych korzyściach związanych z bioidentyfikacją. Jej właściwe zastosowanie może znacząco wpłynąć na komfort klientów dotychczas napotykających utrudnienia związane z obsługą bankomatów i serwisów telefonicznych. Najprawdopodobniej już w najbliższych miesiącach ruszy pilotażowy projekt umożliwiający telefoniczną obsługę konta bez podawania PIN bądź hasła. Opiera się on na stosowanej już przez różne zachodnie instytucje technologii rozpoznawania głosu zakładającej, że ludzie istotnie różnią się budową aparatu mowy. Od klientów będą zbierane próbki (najczęściej jest to określone zdanie nagrywane kilkukrotnie w pewnych odstępach czasu), które zostaną następnie poddane szczegółowej analizie. Program zapisze wytypowane parametry, aby w chwili połączenia z centrum obsługi umożliwić dostęp do rachunku po wypowiedzeniu ustalonej sentencji. Dla tych, którzy z różnych powodów mają problemy z używaniem przycisków telefonu wprowadzenie nowej metody autoryzacji będzie znacznym ułatwieniem. Rozmowy z producentami odpowiednich rozwiązań technologicznych mają już prowadzić
ING BŚ i Raiffeisen.
Czy spotkałeś się z innymi problemami osób niepełnosprawnych w kontakcie z instytucjami finansowymi?
Podziel się swoją opinią na temat instytucji finansowych.
AlertFinansowy.pl