„Mieliśmy z mężem lecieć do Paryża liniami LOT. Niestety w ostatniej chwili odwołano nam wylot. Nie wiedzieliśmy co zrobić, bo nigdy wcześniej nie spotkała nas taka sytuacja. Najbardziej martwiliśmy się o pieniądze. Na szczęście linie same zaoferowały zwrot kosztów lub inny rejs. Nam się udało, ale znajomi mówili, że niektóre linie nie dbają o klienta i jeśli sam się nie upomnisz o rekompensatę, to nic nie dostniesz.” – pisze Mary.
Jak wszędzie, tak i w przypadku latania samolotem, dobrze jest znać swoje prawa i obowiązki linii. Kiedy wszystko się układa, człowiek nie zastanawia się np. nad warunkami zwrotów kosztów za nieodbytą podróż z winy przewoźnika czy konsekwencjami opóźnienia się lotu i utraty przesiadki.
Niestety bilety lotnicze nie są tanie. Nawet tzw. „tanie linie” stosują coraz wyższe opłaty. Co więc przysługuje klientowi, jeśli lot zostaje odwołany z winy linii?
– jeśli bilet jest całkowicie niewykorzystany, zwracana jest cała kwota (czasem nawet z bonusem finansowym w wysokości ok. 20%)
– jeżeli bilet jest częściowo wykorzystany, zwracana jest część kwoty (zależna od m.in. długości nieodbytego odcinka podróży)
– może być też zaproponowany inny lot
– masz prawo do bezpłatnego powrotu do portu, z którego ropocząłeś podróż, pierwszym dostępnym połączeniem.
Masz również prawo żądać odszkodowania za uniemożliwienie kontynuowania podróży. Poniższe stawki zależą od odległości do ostatniego portu, do którego przybędziesz spóźniony na skutek odmowy przyjęcia na pokład bądź odwołania lotu.
– 250 euro w przypadku rejsów do 1500 km;
– 400 euro w przypadku rejsów wewnątrz UE powyżej 1500 km i między 1500, a 3500 km w przypadku rejsów poza UE;
– 600 euro dla pozostałych rejsów.
Odszkodowanie nie przysługuje w trzech przypadkach:
– jeśli przewoźnik uprzedził nas o odwołaniu lotu z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem
– jeżeli poinformował nas o dowołaniu lotu z co najmniej 7-dniowym wyprzedzeniem i zaproponował połączenie, które rozpoczyna się nie wcześniej niż 2 godziny wcześniej i kończy się nie później niż 4 godziny później niż zaplanowano
– przewoźnik uprzedził nas o odwołaniu lotu z mniej niż 7-dniowym wyprzedzeniem i zaproponował połączenie rozpoczynające się nie wcześniej niż godzinę wcześniej i kończące nie później niż dwie godziny później niż planowano
Pamiętaj! To na przewoźniku spoczywa obowiązek udowodnienia, że poinformował pasażera odpowiednio wcześnie.
Takie same zasady, jak przy odwołaniu lotu, dotyczą sytuacji, w której:
– lot opóźnił się więcej niż 5 godzin masz prawo do zwrotu ceny biletu w ciągu 7 dni i powrotnego lotu do pierwszego miejsca odlotu
– samolot zmienił rozkładowy punkt lądowania
– linie nie są w stanie zapewnić pasażerowi miejsca, które zostało zarezerwowane
– pasażer traci „przesiadkę”, którą ma zarezerwowaną
W momencie otrzymania informacji o odwołanym locie, radzimy zażądać od przewoźnika pisemnego potwierdzenia/dokumentu odwołania lotu. Uchroni to nas od przykrych „niespodzianek” i będzie to prawna podstawa do ubiegania się o rekompensatę finansową.
Zwracamy też uwagę, że każde linie lotnicze kierują się swoimi wewnętrznymi regulaminami. Dobrze jest przed wylotem sprawdzić warunki lotu przewoźnika, z którego usług planujecie skorzystać. Nie czekajcie też na to, że w razie problemów z lotem (opóźnienie bądź nieodbycie się z winy linii), ktoś zgłosi się do was w tej sprawie. Przewoźnik nie ma obowiązku „ścigać” pasażera, który nie jest zainteresowany zwrotem kosztów.
Źródła: rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiajace wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóznienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91 (Dz.U. L 46 z 17 lutego 2004 r.),www.lot.com www.norwegian.com www.wizzair.com
Podziel się swoją opinią na temat instytucji finansowych.
AlertFinansowy.pl