Jakie plany ma bank, który powstał niedawno, a docelowej grupy klientów szuka wśród właścicieli małych przedsiębiorstw? O to, między innymi, pytamy Henryka Pietraszkiewicza, prezesa zarządu FM Banku. Jest on osobą znaną i cenioną w świecie finansów. Henryk Pietraszkiewicz w latach 2006-2008 szefował Noble Bankowi, piastował również wysokie stanowiska w takich instytucjach finansowych jak BGŻ i BOŚ.
Zobacz opinie o FM Bank w Twoim mieście!
AlertFinansowy.pl: Łatwo dziś założyć nowy bank? Czy rynek nie jest już nasycony?
Henryk Pietraszkiewicz: Tworzenie banku jest procesem podobnym do tworzenia firmy/ przedsiębiorstwa w formie spółki akcyjnej . Dla założenia banku potrzebny jest pomysł, ludzie i inwestor dysponujący odpowiednimi środkami finansowymi. Pomysł na utworzenie banku wynikał z dobrze rozpoznanych potrzeb klientów Funduszu Mikro ,którym teraz, jako Bank, możemy zaoferować o wiele bogatszą ofertę usług finansowych. Z kolei samo utworzenie nowego banku to proces wymagający wielomiesięcznych przygotowań a co najistotniejsze uzyskania zgody Komisji Nadzoru Finansowego na utworzenie banku oraz na rozpoczęcie przez ten bank działalności a także zgody na powołanie dwóch członków zarządu w tym prezesa zarządu. Nasz bank z powodzeniem przeszedł wszystkie etapy weryfikacji i uzyskał stosowne zgody KNF. Na polskim rynku nie było dotąd banku, który oferowałby podobne rozwiązania do FM Banku, dedykowane wyłącznie dla mikro i małym firm. Bazując na doświadczeniu Funduszu Mikro, który przez 15 lat udzielał pożyczek najmniejszym przedsiębiorcom, doskonale rozumiemy potrzeby tego segmentu i jego trudności w uzyskaniu finansowania.
Dlaczego akurat sektor mikro i małych przedsiębiorstw?
W Polsce blisko 95 proc. polskich przedsiębiorstw to mikro firmy, które zatrudniają ok. 3,5 miliona pracowników i wytwarzają ok. 35 proc. PKB. Jest to bardzo żywotny i prężnie rozwijający się sektor rynku. Jednocześnie jest to sektor który nieźle sobie radzi w dobie spowolnienia gospodarczego mimo tego, iż jest niedostrzegany i niedoceniany zarówno ze strony administracji gospodarczej jak i rynku finansowego . FM Bank powstał z myślą o mikro i małych firmach. Jest to jedyna grupa, która może skorzystać z kredytów w naszym banku. Chcielibyśmy tym samym zwiększać szansę mikro i małych firm na uzyskanie dostępu do środków na finansowanie ich rozwoju.
Jaką nową jakość chce wprowadzić na rynek FM Bank?
W FM Banku przedsiębiorca, który posiada mikro lub małą firmę jest jedynym klientem kredytowym. Bazując na doświadczeniu Funduszu Mikro, specjalnie dla tej grupy klientów wprowadziliśmy autorski system weryfikacji zdolności kredytowej, który zwiększa dostępność środków finansowych na rozwój dla tej grupy klientów. Stworzyliśmy korzystny dla przedsiębiorców system kredytowy, gwarantujący łatwiejszy dostęp do środków finansowych mikro firmie. Oceniając zdolność kredytową naszych potencjalnych klientów, wyróżnia nas niewątpliwie autorski system zdolności kredytowej oraz fakt, że wizytujemy naszych klientów, weryfikujemy ich kondycję finansową, sprawdzamy biznes plan ale także trendy i prognozy dla danej branży. Wizyta u klienta ma dla nas nie tylko znaczenie w kontekście oceny jego faktycznej kondycji finansowej, ale także pozwala nam na lepsze poznanie klienta i budowanie z nim długofalowych relacji. Poza paletą kredytów oferujemy tej grupie klientów możliwość składania depozytów, otwierania rachunków bieżących, karty kredytowe oraz nowoczesną platformę internetową poprzez którą mają dostęp do swojego rachunku w naszym banku.
Kampania reklamowa w Internecie promowała początkowo lokaty. Czy oznacza to, że bank najpierw chce zgromadzić depozyty, a dopiero później nastawi się na promowanie kredytów? Plan zgromadzenia do 2014 r. ponad 1 mld zł depozytów jest nadal aktualny?
W pierwszej fazie promowaliśmy lokaty bankowe które są jednym ze źródeł finansowania działalności kredytowej. Akcja ta przebiegła bardzo pomyślnie. W chwili obecnej promujemy paletę kredytów naszego Banku. Rozpoczynając działalność operacyjną Bank posiada określone cele biznesowe, które zamierza osiągnąć w poszczególnych latach. Cel o którym mówimy, czyli osiągnięcie poziomu depozytów przekraczającego 1 mld zł w ciągu 4 lat działalności Banku jest oczywiście jest aktualny.
FM Bank nie planuje zakładania placówek franczyzowych. Skąd taka decyzja? Wiele banków z czołówki ma ich sporo.
Bank prowadzi sprzedaż swoich produktów poprzez sieć 62 oddziałów, mobilnych doradców klienta, własną platformę internetową, własne Call Center oraz poprzez pośredników kredytowych. Dalsza rozbudowa sieci poprzez zakładanie placówek franczyzowych nie jest wykluczona. Wymagać to będzie odrębnych decyzji które zostaną podjęte w terminie późniejszym.
Dziękujemy za wywiad
Uważasz, że FM Bank ma szansę przebić się na rynku ze swoja ofertą?
Podziel się swoją opinią na temat FM Bank .